Gila yang gila - sebab, gejala, rawatan

Bronkitis

Usia tua tidak sama sinonim dengan demensia, pakar psikiatri percaya. Banyak yang berjaya di usia tua untuk mengekalkan, seperti yang mereka katakan, kewarasan, memori yang baik dan semangat.

Walau bagaimanapun, salah satu masalah utama yang dihadapi oleh hampir semua keluarga adalah tidak mencukupi, kerana nampaknya kelakuan saudara tua.

Hakikat bahawa wakil-wakil generasi yang lebih tua menderita gangguan mental lebih kerap daripada orang-orang pertengahan umur. Apa yang kita panggil "jatuh ke dalam marasmus" mempunyai penjelasan saintifik. Demensia progresif dengan gangguan motor dan autonomi dipanggil marasmus.

Apakah sebab-sebab kesucian?

"Tubuh adalah penuaan, otak juga penuaan," kata pakar psikiatri, Marina Lishnyak. "Bagaimanapun, sesetengah orang mengalami bukan hanya fisiologi, tetapi juga penuaan patologis, yang disertai oleh gangguan mental. Dalam psikiatri, beberapa kumpulan gangguan dijelaskan, yang dipanggil psikosis melibatkan. Terdapat kemurungan melibatkan diri, paranoia - gangguan delusi, apabila ia kelihatan seperti seseorang yang diikuti, mengancam konspirasi. Mungkin ada penurunan kecerdasan, ingatan - malangnya, ini bukan perkara biasa. Selalunya, orang secara bebas mendiagnosis orang tua sebagai "marasmus yang tidak senonoh," "gila." Tetapi tahap tanggungjawab hanya menentukan peperiksaan dan mahkamah.

Orang yang berhadapan dengan kelakuan aneh saudara mengadu tanda-tanda yang sama. Orang tua mula menyembunyikan wang, makanan, mengesyaki orang lain, mengadu kelaparan dan buli oleh anak-anak. (Sudah tentu, kita tidak menganggap kes terang-terangan apabila orang tua menjadi mangsa saudara-mara.)

- Jika anda melihat sebarang tanda biasa, kami bercakap tentang gangguan mental. Menyembunyikan roti di bawah tilam menyebabkan ketakutan terhadap kemiskinan, kelaparan, mungkin ini hanyalah paranoia yang tidak disengajakan. Tetapi diagnosis akhir, tentu saja, dibuat hanya oleh doktor. Salah satu sebab bagi gangguan itu adalah patologi vaskular. Atherosclerosis dari saluran cerebral kini sangat umum, dan tidak ada kecenderungan untuk mengurangkan bilangan kes. Penyakit ini meningkat secara beransur-ansur. Neurosis, kebimbangan boleh berkembang, mood menurun, oleh itu intelek dan ingatan tidak lagi menderita. Kini diagnosis "aterosklerosis" dibuat dan pesakit tiga tahun.

- Berisiko tinggi adalah hipertensi, - kata Marina Anatolyevna, - Makanan kita juga memberi kesan kepada peningkatan dalam jumlah kes, kita makan lebih banyak makanan haiwan dan kurang serat kasar. Tubuh secara beransur-ansur mengumpul kolesterol. Oleh itu, perlu dimasukkan dalam diet sebanyak mungkin serat pemakanan kasar, mereka adalah makanan tambahan. Tetapi ini perlu dilakukan dengan kerap.

"Ia telah dibuktikan bahawa pada usia tua semua ciri-ciri watak diperparah," kata Marina Anatolyevna. - Jika seseorang itu tiba-tiba, dia boleh menjadi agresif, jika pelit - tamak secara patologi. Ciri-ciri tambahan mungkin tidak muncul sebelum ini. Misalnya, kemarahan. Mungkin ini adalah tindak balas pertahanan. Masih terdapat banyak tenaga, tetapi tidak ada usaha dan cara untuk menggunakannya, orang-orang dengan itu melemparkan keputusasaan.

Tentukan di mana perubahan organik, dan di mana sahaja kehendak, hanya boleh menjadi pakar. Walaupun selama bertahun-tahun hidup bersama, saudara-mara belajar memahami mood dan ciri-ciri orang tua. Kadang-kadang "menggeletar" boleh disebabkan oleh sebab-sebab yang cukup difahami. Suatu alasan yang kerap dan sangat munasabah untuk penghinaan yang mendalam dan kerengsaan orang tua - digunakan dan ditinggalkan kerana tidak berguna. Dan keadaan sedemikian tidak biasa. Selagi kesihatan dibenarkan, orang menaikkan cucu mereka, berjuang dengan segala kekuatan mereka kepada anak-anak matang, dan seringkali juga menyokong keluarga muda. Postarev, mereka tidak perlu. Semua kecurangan dan serangan yang agresif dilihat oleh saudara muda sebagai kegilaan. Dalam kes sedemikian, orang tua boleh digantung pada satu episod- "Saya menjual dacha kepada anda (kerja kiri, bertukar apartmen).

Tekanan yang sangat besar dan kadang-kadang akibat yang tidak dapat dikembalikan kepada orang tua menyebabkan kematian orang yang tersayang. Adalah sukar apabila satu demi satu rakan sebaya, bahkan lebih sukar untuk mengebumikan anak dan suami mereka sendiri.

Satu lagi sebab untuk tingkah laku yang tidak sesuai mungkin berlebihan ubat-ubatan. Orang tua sering menggunakan pelbagai ubat dalam kuantiti yang banyak. Kadang-kadang mereka tidak serasi dengan satu sama lain, dan selalunya mereka tidak diperlukan sama sekali. Terutama pada usia ini, ubat lebih lama dan lebih teruk diserap, supaya kesan sampingan mungkin tidak dijangka.

Semua ini sering boleh menimbulkan ketakutan yang obsesif (kemalangan, samseng, pendedahan melalui soket), keinginan untuk kawalan berterusan ke atas segala-galanya, keperluan meningkatkan perhatian kepada diri mereka sendiri.

Memori selama bertahun-tahun

Untuk mengekalkan tanggungjawab dan fikiran yang tegas selama bertahun-tahun, menurut pakar, agak realistik.

"Anda perlu mencari bulatan anda sendiri - pondok, kraftangan, kerja sosial," kata Marina Lisnyak. - Ini akan membolehkan untuk menghadapi kemurungan, kebimbangan dan kecemasan.

Dengan cara ini, anak-anak muda keliru yakin bahawa tanda pertama usia tua adalah mengadu dan aduan.

- Tidak ada jenisnya, - Marina Anatolyevna pasti. - Saya tahu sejumlah besar golongan muda yang merungut dan mengadu tidak kurang. Mereka hanya mempunyai peluang untuk mengubah sesuatu, bertindak, Dan orang tua hanya tetap bercakap tentang keinginannya yang tidak tercapai. Bantu dia jika ada peluang yang sedikit pun.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang bantuan tidak diperlukan dan orang sakit. Terdapat banyak kes apabila orang tua benar-benar melepaskan anak-anak dan cucu yang teladan dengan tuntutan dan quibbles mereka.

"Situasi adalah perkara biasa apabila orang tua tiba-tiba mula menyalahkan dan menyalahkan saudara-mara mereka atas sebab-sebab yang tidak wujud," kata Marina Lisnyak. - Dan mereka melakukannya di khalayak ramai, menarik jiran dan kenalan kepada perbincangan. Tidak perlu marah dan tersinggung, jadi anda mencederakan diri sendiri. Terangkan keadaan kepada rakan dan saudara-mara - mereka akan faham. Tetapi jiran sering memerlukan sebab-sebab yang berbeza untuk menjemput ke rumah, untuk berkomunikasi lebih banyak dengan mereka, maka mereka akan memastikan bahawa semuanya normal dalam keluarga anda.

disediakan oleh Nadezhda Frolova

- Termasuk: dalam "permainan", walaupun pertama dan menjengkelkan anda. "Saya tidak mempunyai keropok di dalam rumah, mereka telah meletihkan mereka sepenuhnya," nenek berusia lapan tahun memberitahu jirannya. Cucu, yang tinggal bersamanya, tersinggung dengan air mata - bagaimana keadaannya, kerana semuanya kelihatan cukup. Tetapi ada benar-benar tiada keropok, kerana sebagai nenek mereka hanya mempunyai apa-apa untuk menggigit, dan dengan teh dia lebih suka gula-gula. Anak cucu itu membeli tiga pek keropeng yang berbeza sekaligus. Selama beberapa bulan sekarang mereka telah dibentangkan kepada nenek pada "sambutan" pertama.

Jika orang tua memerlukan anda, sebagai contoh, untuk segera menutup lubang, "kerana seseorang memanjat ke dalamnya," hanya dekat tanpa terlibat dalam perbalahan.

- Jauhkan ahli keluarga dimaklumkan tentang berita terkini. Tetapi penulisan TV tidak cukup sama ada. Dermakan orang tua, terutama wanita, kepada yang tidak bersalah, yang terkenal "gosip". Dunia lelaki tua tidak begitu tepu dengan peristiwa dan berita. Oleh itu, kerap memberitahu nenek anda dengan wajah yang misterius bahawa "apartmen ini dijual dan bercerai", "dacha dirompak dari jiran-jiran". Sekiranya nenek akan mengeluh sepanjang hari ke atas jiran tetangga, ia akan menyelamatkan anda dari kepalanya yang menyerang.

- Buat hadiah untuk semua tarikh dan cuti yang tidak dapat dilupakan. Walaupun seseorang itu sudah mempunyai segala-galanya dan, seolah-olah tidak ada lagi yang diperlukan. Ppatok, beg, kalendar dinding, penerima kecil, sesuatu yang lazat - mungkin anda tersandung dengan rasa tidak puas hati dan tuduhan membuang-buang, namun, anda akan memberikan detik-detik yang menyenangkan kepada orang yang anda sayangi.

Bagaimana untuk merawat kecemasan senile?

Dengan usia, dalam banyak jenis aktiviti manusia, perubahan ketara berlaku, aktiviti fungsi dan sistem tertentu badan berkurangan. Ia sedih, tetapi keupayaan untuk berfikir juga berkembang jauh dari kebaikan, dan dalam kebanyakan kes ia sangat lemah.

Senile dementia (kodanya pada ICD 10 F03) - ini demensia yang berkembang pada usia tua. Penyakit ini diperoleh secara bersifat dan berkembang di bawah pengaruh banyak faktor.

Oleh kerana penyakit ini sangat biasa, ia akan membantu untuk mempertimbangkan bagaimana untuk menghasilkan rawatan berasaskan rumah untuk demensia yang demam.

Hidup bersama dengan orang yang sakit menjadi sangat sukar, kerana gejala-gejala penyakit ini sering terjadi pencerobohan yang berlebihan, kekurangan pemikiran yang separa atau lengkap dan penurunan dalam fungsi kesedaran.

Bagi orang tua yang sakit, sebagai tambahan kepada rawatan, perlu merasakan perhatian dan penjagaan orang yang disayangi, serta keinginan untuk membantunya.

Adakah senaman demensia diwarisi? Tidak, tetapi akibat kerosakan otak, mungkin penyebab penyakit lain, termasuk yang diwarisi.

Tanda-tanda pertama demensia demam

Dementia mula muncul tanpa disedari, semua gejala-gejalanya tidak dapat diterangkan sebagai terang.

Pada asasnya, penyakit itu berkembang secara beransur-ansur: pertama, pesakit lupa di mana dia meninggalkan benda-benda (cawan, cermin mata, buku nota), lupa untuk mematikan paip di dapur atau lampu di bilik mandi. Sering kali, orang-orang seperti ini meninggalkan rumah, melupakan tempat mereka pergi, supaya mereka dapat dengan mudah tersesat atau tersesat.

Tanda-tanda demensia yang pertama adalah:

  1. Terdapat gegaran atau motilitas tangan yang lemah: jari-jari kurang mematuhi, objek mungkin jatuh dari tangan.
  2. Terdapat juga tanda-tanda infantilisme dan kebodohan dalam kelakuan seharian. Terdapat gangguan ucapan: pesakit sering kali "bercakap", mereka dapat melupakan pemikiran di tengah-tengah ayat, apa yang mereka katakan pada permulaan, dan sebagainya.
  3. Tanda yang jelas adalah bahawa pesakit secara sembarangan merawat masalah kebersihan diri, seperti tidak memberus gigi, tidak menyisir rambutnya, melupakan memakai pakaian, dan sebagainya.

Demensia yang demam

Gejala penyakit yang biasa

Dengan demensia senile yang ketara semasa peringkat penyakit yang berlainan, psikopatisasi keperibadian orang yang sakit berlaku, iaitu peningkatan manifestasi sifat sifat.

Sebagai contoh, orang yang mencurigakan menjadi paranoid, jika orang dalam kehidupannya agak pelit, maka pada permulaan penyakit ini ciri watak berubah menjadi ketamakan yang melampau.

Sebagai peraturan, ciri-ciri watak seperti dipaparkan sebagai:

  1. Egocentrism.
  2. Kecenderungan untuk pengumpulan patologi.
  3. Episod histeria.
  4. Grumpiness.
  5. Sinis
  6. Fussiness
  7. Hypersexuality.
  8. Mengurangkan pelbagai kepentingan dan sebagainya.

Orang yang menderita penyakit ini mempunyai idea yang obsesif bahawa seseorang mencuri barang-barang mereka, bahawa mereka sedang dianiaya. Terdapat kelemahan ingatan ciri: pesakit sedemikian melupakan hampir semua peristiwa baru, tetapi fakta dari masa lalu dapat diingat dengan terperinci.

Pesakit dengan demensia senaman tidak boleh lagi menyimpan maklumat baru dalam ingatan mereka, dan kenangan lama dengan kekuatan baru keluar yang baru.

Di masa depan, ketidaksesuaian amnesik berlaku - orang sakit kehilangan tanda aras masa, tarikh, lokasi. Di peringkat akhir penyakit, pesakit tidak lagi mengenali orang yang tersayang atau mengelirukan mereka dengan orang lain.

Ia berlaku bahawa seseorang yang mengalami demensia menjadi satu perkara yang lalu dan hidup hanya untuk mereka. Nampaknya dia masih muda, pada masa ini setahun lagi dan sebagainya.

Berikut adalah contoh pelanggaran ingatan sedemikian: perkara pertama yang dilupakan oleh pesakit ialah dia mengingati yang terakhir dari dirinya - nama pertengahannya. Kemudian dia lupa nama keluarga, dan pada akhirnya lupa namanya.

Melanggar skop psikologi manusia:

  • tahap perhatian dan tumpuan yang rendah;
  • gangguan ucapan muncul;
  • berhenti memahami maksud bacaan (pelanggaran surat);
  • sistem pemikiran, keupayaan untuk menganalisis, merumuskan, memberikan penilaian yang mencukupi mengenai apa yang sedang berlaku dilanggar;
  • Gangguan tidur biasanya nyata dalam tidur siang dan insomnia waktu malam. Pada waktu malam, terdapat kesedaran yang meredup. Dalam tempoh ini, pesakit boleh pulang ke rumah, sekiranya dia dibiarkan tanpa pengawasan oleh saudara-saudaranya;
  • dalam proses penyakit, psikosis senja berlaku. Mungkin ada delirium dan halusinasi, paranoia, pencerobohan, batasan ketara kesedaran, perubahan mood yang kerap (dari kemurungan hingga keghairahan), kecemasan motor.

Faktor-faktor yang menyumbang kepada perkembangan demensia senile

Tidak mustahil untuk mengatakan dengan pasti bahawa terdapat faktor-faktor tertentu yang menimbulkan penyakit.

Oleh kerana dalam keadaan yang sama, dalam sesetengah orang, penyakit ini secara aktif berkembang, sementara di sisi lain, kemampuan untuk berfikir jelas tetap hidup.

Tetapi masih terdapat syarat-syarat yang meningkatkan risiko kemunculan dan perkembangan demensia senile. Berikut adalah sebahagian daripada mereka:

  • tekanan darah tinggi atau rendah sistematik;
  • tumor otak;
  • pemindahan strok dan serangan jantung;
  • ketagihan genetik;
  • Penyakit Alzheimer;
  • kencing manis;
  • tabiat buruk.

Mengambil kira punca-punca perkembangan penyakit ini, pakar-pakar datang ke kesimpulan bahawa mereka dikaitkan dengan pelanggaran pergerakan darah di dalam saluran darah otak dan ketidakmampuan untuk mencipta sinapsis antara neuron.

Dan ini telah menyebabkan gangguan keupayaan kerja biasa perkara kelabu, yang mempengaruhi gangguan ucapan, perubahan dalam watak dan ingatan seseorang.

Merokok dan minum juga menyumbang kepada perkembangan demensia pada orang tua. Badan penuaan pada masa dewasa dan kerja-kerja di bawah beban berat dan tidak lagi mampu bergelut dengan kesan toksik alkohol dan rokok sebagai orang muda.

Penolakan tabiat buruk ini adalah syarat yang perlu untuk rawatan berkesan demensia demam, tetapi ia boleh menjadi sangat sukar untuk mencapai langkah sedemikian daripada pesakit kerana gangguan serius dalam keadaan mental.

Bagaimana hendak berurusan dengan orang sakit yang menderita demensia yang tidak senonoh?

Bagaimana untuk mengatasi demensia tanpa sengaja tanpa mengambil rawatan perubatan? Untuk mengurangkan keadaan serius seseorang yang mengalami demensia, seseorang harus terlebih dahulu cuba:

  • sebanyak mungkin untuk melindunginya dari pelbagai tekanan;
  • tidak secara dramatik mengubah keadaan hidup pesakit;
  • cuba untuk mengabadikan mata kepada semua detik-detik yang tidak menyenangkan mengenai kelakuannya, yang kemungkinan besar boleh ditoleransi oleh saudara-saudara yang penyayang.

Perhatikan bahawa paling kerap kemerosotan demensia pesakit berlaku tepat dalam kes rawatan pesakit (terutama wajib) di hospital.

Penjagaan yang betul untuk pesakit juga mungkin di rumah, tetapi hanya apabila orang tua tidak mengalami tahap penyakit yang teruk atau dalam keadaan di mana pesakit dengan demensia tidak menimbulkan bahaya kepada dirinya sendiri atau orang lain.

Sekiranya kita bercakap mengenai peringkat awal demensia yang tidak senonoh, ini akan membantu anda dengan sangat mudah, tetapi peraturan mandatori:

  1. Perkara pertama - anda perlu menyedari bahawa apa yang berlaku dengan saudara terdekat anda adalah, di atas semua, manifestasi gejala penyakit yang sangat tidak menyenangkan. Dia tidak bersikap dengan sengaja, malangnya, ia bukanlah keinginannya, tetapi gangguan yang tidak seimbang.
  2. Adalah sangat penting untuk membantu seseorang yang demensia berusia tua dan tua untuk mengekalkan minat yang sihat dalam kehidupan sekarang dengan memelihara hobi dan kepentingan lain.
  3. Pada masa perbualan dengan saudara yang sakit, cuba alihkan bunyi luaran dalam setiap cara yang mungkin (matikan TV, pembersih vakum, dan lain-lain), bercakap dengan jelas, perlahan-lahan dan dengan kata-kata mudah.
  4. Semasa berkomunikasi dengan pesakit dan tindakan lain, sentiasa berhubung dengan rakan saudara anda.
  5. Jangan tergesa-gesa dia, cuba kerap bertanya kepada pesakit tentang keadaan kesihatan.
  6. Bersabar, tenang dan ramah.
  7. Tanya soalan-soalan yang jelas dan sederhana.
  8. Semua tindakan yang dirancang akan menjadi lebih konsisten dan kecil. Lakukan mereka bersama pesakit, sentiasa membantu dia.
  9. Seorang orang tua dengan demensia perlu dibantu dalam setiap cara yang mungkin dalam pelaksanaan penjagaan diri, bagaimanapun, jika dia mampu melakukan tindakan sedemikian sendiri, lebih baik tidak cuba melakukan semua pekerjaan baginya.
  10. Adalah perlu untuk memastikan bahawa pada masa ketiadaan saudara-mara di rumah, benda-benda dan benda-benda berbahaya sedemikian tersembunyi, dengan mana pesakit dengan demensia dapat dengan mudah menyakiti dirinya atau entah bagaimana membahayakan dirinya.
  11. Pastikan anda memikirkan organisasi pemakanan seseorang orang tua dengan makanan berkhasiat yang ringan.
  12. Jangan biarkan bangun tidur malam dan tidur siang dalam.
  13. Bercakap kepada pesakit dengan demensia dengan cara yang seimbang, tidak memberikan warna terlalu negatif kata-kata anda.

Dalam sesetengah kes, orang yang lebih tua dengan demensia senile dibantu oleh aromaterapi dengan minyak penting yang menenangkan dan menenangkan.

Sesi mendengar muzik klasik ringan oleh orang-orang yang lebih tua juga boleh mempunyai kesan yang baik.

Rawatan demensia senaman

Bagaimana untuk merawat kecemasan senile? Secara umum, adakah dia dirawat? Sudah tentu! Rawatan demensia senaman boleh dilakukan di rumah dan dengan ubat.

Ubat

Dengan demensia senaman, pesakit harus memastikan penggunaan ubat seperti:

  • sedatif;
  • sedatif;
  • hipnotik;
  • antidepresan;
  • antipsikotik;
  • agen yang meningkatkan peredaran darah di otak dan melambatkan pecahan sel.

Sebagai contoh, sangat kerap doktor menetapkan Fenozepam, ubat yang melegakan simptom insomnia, kebimbangan, dan keadaan psikotik yang lain.

Actovegin juga digunakan secara meluas, menyumbang kepada tepu sel-sel otak dengan oksigen. Rivastigmin ubat memperlambat proses pemusnahan sel, meningkatkan kepekatan dan ingatan.

Rawatan ubat-ubatan rakyat untuk demensia yang demam

Memandangkan memori terutamanya terjejas oleh demensia senile, penggunaan ubat-ubatan rakyat yang bertujuan untuk memperbaiki dan memulihkan memori boleh menjadi kaedah yang berkesan.

Jadi, bagaimana untuk merawat ingatan? Berikut adalah beberapa resipi ubat rakyat yang paling popular untuk ingatan yang lebih baik pada pesakit dengan demensia.

  1. Berwarna dari elecampane. Untuk menyediakan alat ini, anda mesti mengambil 1 sudu besar. l akar tumbuhan ini dan menegaskan setengah liter vodka selama 1 bulan. Selepas pembentukan mendakan semula jadi, penyerapan yang terhasil harus dicampur dengan goncang. Ambil berwarna harus 1 sudu besar. l tiga kali sehari 30 minit sebelum makan.
  2. Blueberries Keupayaan unik tumbuhan ini untuk memulihkan peredaran mikro darah vaskular membantu dalam memerangi bukan sahaja dengan masalah penglihatan, tetapi juga dengan melupakan. Jika blueberries segar, anda perlu membuat jus dari mereka dan menggunakannya 1 cawan sehari. Jika anda tidak mempunyai blueberries segar, tetapi hanya beri kering, masak kompos blueberry, yang mempunyai sifat yang sama dengan jus segar.
  3. Campuran madu bawang. Untuk penyediaannya, bawang harus digosok dalam bubur dan dicampur dengan madu dalam perkadaran yang sama. Untuk prestasi memori yang lebih baik, perlu menggunakan ubat ini dua kali sehari, 1 sudu besar. l 30 minit sebelum makan.
  4. Penyerapan ginkgo biloba. Herba ini terkenal dengan hakikat bahawa ia bukan sahaja dapat meningkatkan ingatan, tetapi juga mengatasi tanda-tanda kemurungan, meningkatkan tidur, dan sangat membantu untuk mengatasi serangan ketakutan. Untuk penyediaan penyembuhan penyembuhan hendaklah 2 sudu besar. l rumput kering ginkgo biloba tuang setengah liter air mendidih dan biarkan untuk meniup dalam termos selama 2 jam. Adalah disyorkan untuk menggunakan infusi perubatan ini 50 ml tiga kali sehari 30 minit sebelum makan.
  5. Infusi herba dengan halia. Minuman sedemikian bukan sahaja menyumbang kepada operasi normal semua proses metabolik di otak, tetapi adalah tonik umum. Untuk membuatnya, anda perlu daun melissa segar atau pudina dan tuangkan sedikit air mendidih ke atas beberapa keping halia dan gunakannya sebagai teh selepas ia telah disejukkan sepenuhnya beberapa kali sehari. Untuk pemilihan semua nutrien yang lebih besar dari pudina dan halia, disarankan untuk menghancurkan bahan-bahan ini dalam cawan sebelum membuatnya. Dengan cara ini, sebagai tambahan kepada kesan terapeutik yang sangat baik, teh ini mempunyai rasa yang menyenangkan.

Hayat harapan orang tua yang didiagnosis dengan "demensia" atau pada usia apa yang menunggu untuknya

Para penyelidik di Cambridge University telah mengetahui jangka hayat pesakit dengan diagnosis yang ditetapkan "demensia senile."

Berapa banyak pesakit sedemikian hidup, menurut para saintis, kebanyakannya bergantung kepada faktor luaran, tetapi secara purata, angka itu bervariasi antara 4.5 dan 5 tahun.

Adakah perkembangan demensia bergantung pada jantina seseorang? Pada kesempatan ini, tidak ada data, oleh itu, kemungkinan besar, di kalangan lelaki dan wanita, kemungkinan mendapat demensia senile hampir sama. Yang mana?

Statistik ini mengesahkan bahawa demensia yang senonoh pada orang di antara 60 dan 69 tahun berlaku dalam kira-kira 2% kes, dan sudah selepas 80 tahun sehingga 20% orang tua terpengaruh.

Dan pada usia 90 tahun, peluang untuk menjadi sakit dengan demensia meningkat sehingga 45%. Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa angka di atas adalah agak anggaran.

Jika kita bercakap tentang berapa banyak orang tua dengan demensia hidup, perlu menekankan bahawa terdapat sangat sedikit orang yang meninggal dunia akibat penyakit ini. Bagaimanapun, kebanyakan orang tua mati akibat kemalangan yang dikaitkan dengan ciri-ciri penyakit ini.

Pencegahan demensia sengaja

Bagaimana untuk mengelakkan demensia yang tidak senonoh? Untuk menggantung atau membetulkan perkembangan demensia, anda boleh menggunakan ubat-ubatan rakyat:

  1. Apabila merawat aterosklerosis, ambil sebiji lofanth anise, buah hawthorn, dan kaustik dioscorea.
  2. Kerap mengambil asid folik, vitamin kumpulan B. Gunakan sebanyak mungkin blueberry segar, pada musim sejuk anda memasak decoctions vitamin dari buah kering.

Semua warga tua dinasihatkan untuk menjalani gaya hidup yang aktif dan sihat: berjalan lebih jauh, bernafas segar.

Cuba untuk tidak digalakkan, jangan jatuh ke dalam kemurungan, mengembangkan kecerdasan anda. Itulah apabila anda mempunyai semua kemungkinan bahawa demensia senaman akan memintas anda.

9 tanda-tanda demensia yang pertama

Adakah kehilangan ingatan pada orang yang lebih tua selalu bermaksud bermulanya demensia yang sengaja? Tanda-tanda dan gejala apa yang harus menimbulkan kebimbangan dan menunjukkan peringkat awal penyakit ini?

Adakah kehilangan ingatan pada orang yang lebih tua selalu bermaksud bermulanya demensia yang sengaja? Tanda-tanda dan gejala apa yang harus menimbulkan kebimbangan dan menunjukkan peringkat awal penyakit ini?

Dementia, sebenarnya bukan penyakit, tetapi sekumpulan gejala, yang kebanyakannya adalah tanda-tanda pelbagai penyakit dan sindrom. Gejala demensia yang paling terkenal termasuk kerosakan pada aktiviti mental, memori, dan keupayaan seseorang untuk berkomunikasi.

Penyebab utama demensia adalah penyakit Alzheimer. Kerosakan otak, sebagai contoh, akibat kecederaan atau strok, serta beberapa penyakit - sindrom Huntington, penyakit Levi, dan lain-lain - juga boleh menjadi pencetus untuk perkembangan demensia yang berkaitan dengan demensia.

Kehilangan ingatan tidak semestinya demensia. Jika seseorang dari saudara-saudara anda yang tua mempunyai masalah ingatan, perkara pertama yang boleh anda fikirkan adalah senam dementia. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya dua jenis pelanggaran diperlukan yang cukup serius dan menjejaskan kehidupan seharian seseorang supaya dementia boleh disyaki. Di samping masalah dengan ingatan, ia boleh menjadi masalah dengan ucapan, komunikasi, perhatian atau pemikiran kritikal, dan sebagainya.

Kesukaran dengan mencari kata yang betul
Salah satu tanda awal demensia ialah kehilangan keupayaan untuk mengekspresikan fikiran seseorang, untuk menjelaskan sesuatu. Seseorang cuba mencari perkataan yang sesuai, tetapi dia gagal, seolah-olah kata-kata ini "melarikan diri" dari kesedarannya. Sukar untuk bercakap dengan saudara lelaki yang menderita demensia, perbualan seperti itu memerlukan kesabaran, pemahaman dan lebih banyak masa daripada bercakap dengan orang biasa pada topik yang sama.

Swing Mood
Perubahan yang berterusan dalam mood juga berlaku pada pesakit dengan demensia yang tidak senonoh. Contohnya, kemurungan pada orang tua sering merupakan gejala pertama pada permulaan penyakit ini.

Di samping perubahan mood dan perubahan dalam latar belakang umum, anda mungkin melihat beberapa perubahan personaliti dengan saudara lelaki yang lebih tua. Sebagai contoh, demensia menyumbang kepada hakikat bahawa orang yang malu tiba-tiba menjadi ekstrovert terlalu bergairah. Ini kerana penyakit itu sering mempengaruhi pemikiran kritikal.

Apathy
Anda mungkin dapati bahawa saudara-saudaramu yang tua kehilangan minat dalam hobinya dan dalam apa yang digunakan untuk memberi dia kegembiraan. Mungkin dia tidak lagi mahu keluar, pergi ke suatu tempat atau pergi, menghabiskan masa bersama rakan dan keluarga. Apathy emosi ini adalah salah satu tanda-tanda kemungkinan demensia yang akan datang.

Perubahan kecil dalam ingatan
Pada mulanya mereka tidak begitu serius dan berkaitan terutamanya dengan ingatan jangka pendek. Rakan saudara lama anda boleh memberitahu secara terperinci mengenai zaman kanak-kanak dan belia, tetapi tidak ingat apa yang dia makan untuk sarapan pagi, di mana dia meninggalkan perkara ini atau apa yang perlu dia lakukan hari ini, dan mengapa dia datang ke bilik lain.

Kesukaran melakukan tugas seharian dan kehilangan keupayaan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan
Di samping kesukaran ini, saudara-saudara lelaki anda juga mungkin merasa sukar untuk mempelajari cara melakukan sesuatu yang baru, membiasakan diri dengan urutan tindakan yang berlainan.

Dalam seseorang pada peringkat awal demensia, pengalaman baru menyebabkan ketakutan. Dia tahu bahawa dia tiba-tiba dapat melupakan kenalan dan saudara-mara beliau, pergi ke kedai di rumah seterusnya dan lupa mengapa dia datang ke sana, atau tersesat di jalan raya, dan sebagainya. Oleh itu, orang-orang yang lebih tua lebih selesa hidup, mengikuti rutin rutin hari ini, mereka tidak mahu mencuba sesuatu yang baru.

Malu dan kekeliruan
Pada peringkat awal demensia demam, seseorang sering boleh berada dalam keadaan kebimbangan, kegembiraan dan kekeliruan. Keadaan ini muncul disebabkan kemunculan memori, penurunan aktiviti mental, keupayaan untuk berfikir secara kritikal apabila orang tua tidak dapat mengingat orang yang dia biasa berkawan, mencari perkataan yang sesuai dan berkomunikasi dengan orang lain.

Kehilangan keupayaan untuk mengikuti perbualan, televisyen atau siaran
Kami telah menyebut kesukaran mencari perkataan yang betul. Kesukaran juga timbul apabila orang tua melupakan makna perkataan yang dia dengar.

Kehilangan rasa orientasi di ruang angkasa
Kemungkinan orientasi seseorang di angkasa secara beransur-ansur melemahkan dengan permulaan proses demensia. Seorang orang tua berhenti mengenali tempat-tempat yang biasa, kawasan dan rumah tempat dia tinggal, melupakan arahan yang selalu dilakukannya sebelum (contohnya, peraturan jalan raya). Ia lebih sukar dan sukar untuk mengikuti pelbagai peraturan dan garis panduan.

Pengulangan berterusan dalam ucapan dan tingkah laku
Pengulangan kata-kata atau tindakan adalah kejadian biasa dalam demensia senile kerana kehilangan ingatan jangka pendek, serta perubahan am dalam keperibadian orang tua. Anda mungkin dapati bahawa saudara-saudari tua anda mengulangi aktiviti harian yang sama (contohnya, mencukur beberapa kali) atau dengan kegigihan mengumpul dan membongkar objek yang berbeza. Juga, orang yang menderita demensia boleh mengulangi soalan yang sama dengan mana mereka telah menerima jawapannya.

Lelaki tua bercakap

haloperidol ditetapkan untuk skizofrenia. Ini adalah "pelindapkejutan" dadah. seorang yang praktikal menjadi sayuran dan sistem emosi hampir mati sepenuhnya.

biasanya ditambah dengan haloperidolchik menulis cholinomimetics untuk memulihkan emosi

Psikosis, sebagai tambahan halusinasi. (komen yang baik pada pendapat saya, ia akan berada di bahagian atas dalam catatan ini).

Satu-satunya pindaan... Lebih baik untuk lelaki yang kerap berlatih rawatan kes seperti itu. Haloperidol adalah penindas, sejauh yang saya fahami, dan hanya untuk mereka yang diperlakukan, karut.. di Kharkov, sebagai contoh: - ini adalah 15 - Saya adalah sebuah hospital dengan sekumpulan jabatan, jadi anda perlu pergi ke suatu tempat dan berunding.

Oleh kerana rawatan diagnosis gabungan dengan satu ubat tidak dijalankan, ubat "akhir" hanya membetulkan hasilnya. contohnya, dalam kes "n" orang - ia "kitilept" atau "quiteron" yang setara. Dan sebelum itu, kira-kira sebulan, rawatan telah dipilih, walaupun orang "n" mempunyai diagnosis yang agak rumit dan samar-samar.

Saya pada mulanya, ketika saya pergi ke jawatan itu.. saya mahu menulis; apa yang akan kamu @renaku berpaling kepada institusi yang sama, mengetahui jenis jabatan yang ada teladan. Ya - ia akan berakhir dengan biaya * (sayang, dalam keadaan apa ubat dan pembiayaan) anda tahu, anda tahu, tetapi anda akan mendapatkan kebanyakan ubat secara percuma, jika tidak semua.

Saya mempunyai segalanya. Dan sekali lagi, saya tidak meminta saya untuk mempercayai atau mengambil komen sampel di atas, tetapi saya yakin bahawa anda harus menegaskan bahawa anda beralih kepada jabatan model anda - sebuah hospital bandar yang mengkhusus dalam penyakit mental.

Senaman dementia: bagaimana untuk membantu orang yang dikasihi dan tidak gila

Tujuan ucapan saya hari ini ialah untuk menceritakan tentang masalah ciri yang timbul pada orang yang lebih tua, dan untuk menunjukkan bagaimana mereka memberi kesan kepada kita, muka yang peduli.

Pertama, kita mendefinisikan konsep utama. Dementia adalah demensia yang diperoleh. Iaitu, ketika otak manusia sudah terbentuk, dan kemudian ada sesuatu yang terjadi padanya. Kami masih menggunakan perkataan "oligofrenia". Oligophrenia adalah demensia yang telah timbul pada peringkat awal pembentukan otak, dan segala sesuatu yang seseorang "mendapat" kemudian dipanggil dementia. Biasanya ia berlaku selepas 60-70 tahun.

Penilaian kesilapan tipikal yang biasa. "Apa yang anda mahu, dia sudah tua..."

1. Usia tua tidak dirawat.

Selama 14 tahun, saya bekerja sebagai gerontopsychiatri tempatan di Korolev dalam dispensari biasa. Sebaik sahaja, mungkin, satu-satunya orang yang kerap pergi ke rumah orang yang menderita demensia.

Sudah tentu, banyak pengalaman yang menarik telah dikumpulkan. Selalunya saudara-mara pesakit dihadapkan dengan kedudukan doktor: "Apa yang anda mahu? Dia sudah tua... ". Jawapan yang paling bijak, pada pendapat saya, diberikan oleh seorang saudara nenek tua, yang berkata: "Apa yang saya mahu? Saya mahu dia kurang bersalah apabila dia mati. Saya mahu melakukan apa yang boleh saya lakukan untuknya! "

Doktor sentiasa mahu menjadi berkesan, dia mahu menyembuhkan pesakit. Dan usia tua tidak boleh sembuh. Dan ilusi dicipta tidak ada kaitan dengan orang tua. Ia adalah dengan ilusi ini bahawa kita mesti berjuang hari ini.

Tiada diagnosis "usia tua", terdapat penyakit yang perlu dirawat, seperti mana-mana penyakit di mana-mana umur.

2. Dementia tidak perlu dirawat kerana tidak dapat disembuhkan.

Dalam kes ini, sebarang penyakit kronik tidak perlu dirawat, dan, sementara itu, kira-kira 5% demensia berpotensi terbalik. Apakah yang dimaksudkan dengan "berpotensi terbalik"? Jika pada peringkat awal jenis demensia tertentu memberikan rawatan yang betul, maka demensia dapat sembuh. Walaupun dengan proses tidak dapat dipulihkan, pada peringkat awal, demensia boleh menurun sementara, dan gejala mungkin berkurangan. Sekiranya dirawat secukupnya.

5% sedikit? Terdapat banyak skala umum, seperti menurut data rasmi di Rusia terdapat kira-kira 20 juta orang yang menderita demensia. Malah, saya fikir angka ini dipandang rendah oleh faktor satu setengah hingga dua, sejak demensia biasanya terdedah lewat.

3. "Mengapa dia menyeksa dengan" kimia "?".

Juga melanggar etika: bukan untuk kami menyelesaikan semua ini. Apabila anda sakit diri anda, anda tidak perlu "menyiksa" dengan ubat-ubatan? Kenapa orang tua tidak boleh mendapatkan bantuan yang sama dengan orang muda? Sesetengah kemunafikan yang menakjubkan, saudara-saudara berkata: "Mari kita tidak menyiksa datuk kita dengan kimia," dan kemudian. Apabila datuk menarik mereka keluar dari dirinya sendiri, dan membuat mereka panas-putih, mereka boleh memukulnya, mengikatnya.
Iaitu, tidak perlu "diseksa dengan kimia", tetapi bolehkah anda mengalahkannya? Seorang orang tua tidak boleh berunding dengan doktor sendiri, dan kita mesti menganggap fungsi ini.

4. "Doktor, hanya tidur...!".

Orang-orang selama berminggu-minggu, kadang-kadang berbulan-bulan, mengalami gangguan tingkah laku yang mengerikan dan gangguan tidur di latar belakang demensia saudara-mara mereka, dan kemudian, mengejutkan, mereka datang ke psikiatri dan berkata: "Doktor, kita tidak memerlukan apa-apa, Sudah tentu, tidur adalah sangat penting, ia perlu dianjurkan, tetapi tidur adalah hujung aisberg, jika anda hanya menetapkan impian, seseorang yang mengalami demensia tidak banyak membantu.

Insomnia adalah satu gejala. Dan supaya anda boleh meletakkan seorang datuk untuk tidur, tetapi anda tidak boleh membantu dia dengan demensia dengan cara ini.

Untuk sebab tertentu, persekitaran pesakit - orang dekat, jururawat, jururawat, pakar neurologi dan ahli terapi - berpendapat bahawa sangat sukar untuk membina tidur, menghapuskan pencerobohan, menghapus idea gila. Sebenarnya, ini adalah cabaran sebenar. Kita tidak boleh menyembuhkan seseorang, tetapi untuk menjadikannya sangat mudah untuk kita menjaga dan pada masa yang sama dia sendiri lebih kurang baik - tugas sebenar.

Hasil kesilapan: kesuburan penderitaan pesakit dan persekitarannya.

Pencerobohan, khayalan, gangguan tingkah laku dan tidur, lebih banyak lagi dapat dihentikan, dan perkembangan demensia dapat dihentikan untuk sementara atau melambat.

3D: kemurungan, kecemasan, demensia

Terdapat tiga tema utama yang dihadapi oleh penjaga dan gerontopsychiatri:

1. Kemurungan

  • Kemurungan adalah suasana hati tertekan dan ketidakupayaan untuk bersukacita.
  • Sering ditemui pada usia tua
  • Pada usia ini, boleh dilihat sebagai norma oleh pesakit dan orang lain.
  • Sangat menjejaskan semua penyakit somatik dan memperburuk prognosis mereka.

Sekiranya seseorang, tidak kira apa usia, secara kronik tidak mampu mengalami kegembiraan, adalah kemurungan. Semua orang mungkin mempunyai pengalaman mereka sendiri pada usia tua. Saya sangat suka, dengan bantuan saya, kita membentuk imej zaman tua, Jepun, apabila kita bersara, menyimpan wang dan pergi ke suatu tempat, dan kita tidak akan duduk di atas najis betul-betul.

Sementara itu, imej zaman tua dalam masyarakat kita agak depresi. Siapa kita mewakili apabila kita mengatakan "lelaki tua"? Biasanya seorang datuk yang bengkok yang mengembara di suatu tempat, atau nenek yang tidak selesa. Oleh itu, apabila orang tua mempunyai mood yang tidak baik, ini dianggap normal. Semuanya lebih normal apabila orang tua yang berusia 80-90 tahun berkata: "Kami letih, kami tidak mahu hidup." Ini salah!

Walaupun seseorang masih hidup, dia mesti mahu hidup, ini adalah norma. Sekiranya seseorang, dalam apa jua keadaan, tidak mahu hidup - ini adalah kemurungan, walaupun umurnya. Apakah kemurungan yang buruk? Ia menjejaskan penyakit somatik dan memburukkan prognosis. Kami tahu bahawa orang tua biasanya mempunyai banyak penyakit: kencing manis jenis kedua, angina pectoris, tekanan darah tinggi, sakit lutut, sakit belakang, dan sebagainya. Walaupun kadang-kadang anda datang ke panggilan, meminta orang tua apa sakit, dia berkata: "Segala-galanya menyakitkan!". Dan saya faham apa maksudnya.

Kedua-dua orang tua dan kanak-kanak yang mengalami kemurungan menderita badan. Sebenarnya, jawapan "segala-galanya yang menyakitkan" dapat diterjemahkan ke dalam bahasa kita seperti berikut: "Jiwa menyakitkan saya, pertama sekali, dan dari segala yang sudah ada". Jika seseorang tertekan, sedih, dia melompat tekanan, gula, sehingga kita menghapuskan kesedihan dan kemurungan ini, tidak mungkin menormalkan petunjuk lain.

Bottom line: Kemurungan jarang didiagnosis dan dirawat. Akibatnya: jangka masa dan kualiti hidup kurang, dan yang lain lebih buruk.

2. Delirium (kekeliruan)

1) Awan kesedaran: kehilangan hubungan dengan realiti, kekeliruan, dengan ucapan kacau dan aktiviti motor, pencerobohan.

2) sering berlaku selepas kecederaan, perjalanan, penyakit

3) Seringkali berlaku akut pada waktu petang atau pada waktu malam, boleh berlalu dan disambung semula

4) Seseorang sering tidak ingat atau samar-samar ingat apa yang dia lakukan dalam keadaan kekeliruan

5) Kompaun dengan rawatan yang salah.

Tema kecemasan yang kita hadapi pada orang pada usia muda, terutamanya dengan penggunaan alkohol yang berpanjangan. Ini "treler delirium" - halusinasi, penganiayaan delirium akut dan sebagainya. Dalam orang tua, delirium boleh berlaku selepas trauma fizikal atau psikologi, bergerak ke tempat lain, penyakit tubuh.

Hanya sehari sebelum semalam, saya sedang menelefon seorang wanita yang berusia kurang dari seratus tahun. Dia selalu hidup hampir dengan dirinya sendiri - dengan pekerja sosial yang melawat, saudara-mara membeli makanan. Dia mengalami demensia, tetapi ringan, sehingga beberapa waktu ia tidak kritikal.

Dan di sini dia jatuh pada waktu malam, memecahkan leher pinggul, dan kekeliruannya bermula pada malam pertama selepas patah tulang. Dia tidak mengenali sesiapa, menjerit: "Di mana anda berkongsi perabot saya, perkara saya?", Dia mula panik, marah, bangun dengan kaki patahnya, berlari ke suatu tempat.

Alasan yang kerap untuk memulakan kekeliruan - langkah itu. Di sini orang tua itu tinggal bersendirian, dia melayani dirinya di bandar atau di desa. Persekitaran membantu beliau - jiran membeli produk, nenek datang melawat. Dan tiba-tiba saudara-saudar memanggil dan berkata: "Kakekmu aneh." Babi memberi apa yang ayam, ayam - apa babi, berkeliaran di suatu tempat pada waktu malam, hampir tidak ditangkap, dan sebagainya, mula bercakap. Saudara-saudara datang dan mengambil datuknya.

Dan kemudian timbul masalah, kerana datuknya, walaupun dia tidak dapat menahan ayam dan babinya dengan sangat banyak, tetapi sekurang-kurangnya ia tahu di mana tandas itu, di mana perlawanan itu, di mana tempat tidurnya, iaitu, dia entah bagaimana berorientasikan di tempatnya biasa. Dan setelah bergerak dia tidak berorientasi sama sekali. Dan terhadap latar belakang ini, biasanya pada waktu malam, kekeliruan bermula - datuk memecahkan "rumah".

Kadang-kadang saudara-saudara, oshalev dari ketekunan sedemikian, benar-benar membawanya ke rumah supaya dia menenangkan tentang ayam... Tetapi ini tidak membawa apa-apa, kerana pada pintu masuk seterusnya datuk yang sama bergegas "rumah", walaupun dia tinggal di apartmen ini sepanjang hidupnya.

Orang, pada masa kekeliruan, tidak memahami di mana mereka berada dan apa yang berlaku di sekelilingnya. Kebingungan sering timbul dengan akut, pada waktu petang atau pada waktu malam, dan mungkin sendiri lewat pada waktu pagi, selepas tidur. Iaitu, pada waktu malam mereka memanggil ambulans, doktor membuat suntikan, berkata: hubungi pakar psikiatri, dan pada waktu pagi pesakit bangun tenang dan ingat apa-apa. Kerana kekeliruan dilupakan (amnesized), seseorang tidak ingat, atau sangat samar-samar ingat apa yang dia lakukan dalam keadaan kekeliruan.

Kekeliruan biasanya disertai dengan pergolakan psikomotor: pertuturan, motor, biasanya berlaku pada waktu malam, dan, yang sangat tidak menyenangkan, diperparah dengan rawatan yang salah.

Apabila tidur terganggu di kalangan orang tua, ubat ini biasanya dinasihatkan oleh ahli terapi, pakar neurologi? "Phenazepam" adalah penenang benzodiazepin. Ubat ini boleh merawat kebimbangan dan insomnia. Dia lulls dan menenangkan.

Tetapi dengan kekeliruan (disebabkan gangguan otak organik), phenazepam bertindak sebaliknya - ia tidak menenangkan, tetapi mengasyikkan. Kami sering mendengar cerita seperti itu: ambulans tiba, memberikan phenazepam atau membuat relanium intramuscularly, datuk melupakan dirinya selama sejam, dan kemudian mula "berjalan di atas siling." Seluruh kumpulan penenang benzodiazepin ini sering bertindak sebaliknya (paradoks) pada orang tua.

Dan mengenai phenazepam: walaupun kakek-nenek anda menggunakannya dalam had yang munasabah, perlu diingat bahawa, pertama, ketagihan dan ketagihan, dan kedua, ia adalah relaxant otot, iaitu, ia melegakan otot. Orang yang lebih tua, apabila mereka meningkatkan dos phenazepam, bangun, sebagai contoh, pada waktu malam di tandas, jatuh, memecah leher paha, dan itu sahaja.

Kadang-kadang mereka juga mula merawat insomnia atau kekeliruan di kalangan nenek dengan fenobarbital, iaitu, Valocordin atau Corvalol, yang mengandunginya. Tetapi fenobarbital, walaupun hipnosis, anti-kebimbangan dan antikonvulsan yang benar-benar kuat, juga ketagihan. Pada dasarnya, kita boleh menyamakannya dengan ubat narkotik.

Oleh itu, di Rusia kita mempunyai fenomena yang spesifik seperti korvalolschitsy nenek. Ini adalah nenek yang membeli sejumlah besar botol Valocordin atau Corvalol di farmasi dan minum beberapa daripada mereka sehari. Malah, mereka adalah penagih dadah, dan jika mereka tidak meminumnya, mereka a) tidak tidur; b) mereka akan memulakan gangguan tingkah laku yang menyerupai kecelaruan kecemasan dalam alkohol. Selalunya mereka mempunyai ucapan kabur seperti "bubur di dalam mulut" dan berjalan dengan goyah. Sekiranya anda melihat orang dekat anda sentiasa minum ubat OTC ini - sila perhatikan perkara ini. Mereka mesti digantikan dengan ubat lain tanpa kesan sampingan.

Intinya: dalam kes kekeliruan, mereka tidak beralih kepada peringkat awal, mereka tidak mencari alasan, mereka tidak menyembuhkan secara berbeza, akibatnya - penderitaan pesakit dan seluruh keluarga, melarikan diri dari penjaga.

3. Dementia

Dementia - demensia yang diperoleh: gangguan memori, perhatian, orientasi, pengiktirafan, perancangan, kritikan. Pelanggaran dan kehilangan kemahiran profesional dan domestik.

  • Saudara-mara dan kadang-kadang doktor "notis" demensia hanya dalam peringkat lanjut.
  • Kelainan ringan, dan kadang-kadang sederhana dianggap normal pada usia tua dan tua.
  • Demensia boleh bermula dengan gangguan watak.
  • Rawatan yang salah sering digunakan.

Apa yang anda fikir, jika anda membawa seorang warga tua yang berusia dalam lingkungan 70-an dengan ingatan yang cacat dan tumpuan kepada kemasukan ke ahli neuropatologi, kemungkinan besar, siapa yang akan menerima diagnosis? Dia akan menerima diagnosis "encephalopathy disysirculatory" (DEP), yang, diterjemahkan ke dalam bahasa Rusia, bermaksud "gangguan fungsi otak akibat gangguan peredaran darah di dalam kapalnya." Selalunya, diagnosis ini tidak betul dan rawatan tidak betul. A non-lejang, tetapi bentuk perjalanan penyakit vaskular otak (DEP) adalah penyakit yang serius dan relatif jarang berlaku. Pesakit sedemikian tidak berjalan, ucapan mereka terganggu, walaupun mungkin tiada asimetri dalam nada (perbezaan dalam kerja otot bahagian kiri dan kanan badan).

Di Rusia, ada masalah tradisional - overdiagnosis masalah vaskular otak dan underdiagnosis yang disebut masalah atropik, yang merangkumi penyakit Alzheimer, Parkinson dan banyak lagi. Untuk sebab tertentu, pakar neurologi di mana-mana melihat masalah dengan kapal. Tetapi jika penyakit itu berkembang lancar, secara beransur-ansur, secara perlahan, kemungkinan besar, ia tidak dikaitkan dengan kapal.

Tetapi jika penyakit itu berkembang secara mendadak atau sebentar-sebentar - ia adalah demensia vaskular. Sering kali, kedua-dua negeri ini digabungkan. Iaitu, dalam satu tangan, terdapat proses yang lancar dalam kematian sel-sel otak, seperti penyakit Alzheimer, dan sebaliknya, "bencana" vaskular juga berlaku pada latar belakang ini. Kedua-dua proses ini saling "saling" memberi makan antara satu sama lain, supaya pada hari ini seorang lelaki tua yang selamat dapat "jatuh ke dalam pembuka botol".

Saudara-mara dan doktor tidak selalu menyedari demensia, atau notis hanya dalam peringkat lanjut. Ada stereotaip yang demensia adalah ketika seseorang berada di lampin dan "lepuh", dan ketika dia, sebagai contoh, kehilangan beberapa jenis kemahiran rumah tangga, ini masih normal. Malah, demensia, jika ia berkembang dengan lancar, bermula dengan gangguan memori yang paling kerap.

Versi klasik adalah demensia jenis Alzheimer. Apa maksudnya? Seseorang yang mengingati peristiwa dari hidupnya, tetapi tidak ingat apa yang berlaku itu. Sebagai contoh, pada penerimaan, saya meminta orang tua, dia akan mengenali semua orang, dia tahu segala-galanya, dia mengingati alamat, dan kemudian saya berkata: "Adakah anda telah sarapan pagi hari ini?". "Ya," "Apa yang awak ada untuk sarapan pagi?", - senyap, dia tidak ingat.

Terdapat juga stereotaip sedemikian rupa bahawa demensia adalah sesuatu tentang ingatan, perhatian, orientasi. Malah, ada jenis demensia yang bermula dengan masalah watak dan kelakuan. Sebagai contoh, demensia fronto-temporal, atau seperti yang dahulu disebut penyakit Puncak, boleh bermula dengan gangguan watak. Seseorang di peringkat pertama demensia menjadi sama lega - "laut adalah lutut mendalam", atau sebaliknya, sangat tertutup, terserap diri, apatis dan ceroboh.

Anda mungkin mahu bertanya kepada saya: di mana, sebenarnya, terletak sempadan bersyarat, antara norma dan permulaan demensia? Terdapat kriteria yang berbeza untuk sempadan ini. ICD (Kualifikasi Antarabangsa Penyakit) menunjukkan bahawa demensia adalah gangguan fungsi kortikal yang lebih tinggi dengan kemahiran rumah tangga dan profesional yang merosot. Takrifnya betul, tetapi ia terlalu kabur. Iaitu, kita boleh menggunakannya pada peringkat lanjutan dan peringkat awal. Dan kenapa sangat penting untuk menentukan sempadan? Masa ini bukan sahaja perubatan. Selalunya terdapat masalah undang-undang: masalah warisan, kapasiti dan sebagainya.

Dua kriteria akan membantu menentukan sempadan:

1) Dementia dicirikan oleh gangguan kritikan. Iaitu, seseorang tidak lagi mengkritik masalahnya sendiri - gangguan ingatan, kebanyakannya. Tidak menyedari mereka, atau mengurangkan skala masalah mereka.

2) Kehilangan layan diri. Selagi orang itu melayani dirinya sendiri, kita mungkin secara lalai menganggap bahawa tidak ada demensia.

Tetapi di sini juga adalah detik yang halus - apakah maksud "melayani diri anda"? Jika seseorang sudah ada dalam penjagaan anda, tetapi berfungsi di sebuah apartmen, ini tidak bermakna bahawa tidak ada demensia. Ia mungkin sangat baik bahawa ia telah berkembang dengan perlahan, hanya seseorang dalam persekitaran biasa tidak mengesannya. Dan dia tidak boleh, contohnya, membayar rang undang-undang pada penerimaannya: dia keliru, tidak memahami apa dan di mana dia harus membayar, tidak dapat mengira perubahan itu, dll.

Inilah kesilapan yang timbul dari: gangguan ringan dan perlahan dianggap biasa pada usia tua dan tua. Ini sangat buruk, kerana ia adalah gangguan ringan dan perlahan yang boleh dirawat dengan berkesan. Jika anda membawa saudara anda pada peringkat awal demensia, ia boleh dihentikan dengan bantuan ubat-ubatan yang tidak menyembuhkan dementia, tetapi ia dihalang. Kadang - selama bertahun-tahun.

Bottom line: Dementia terlambat didiagnosis, salah didiagnosis. Akibatnya, orang dekat hidup kurang, lebih buruk, menderita diri dan menyebabkan penderitaan antara lain.

Bagaimana untuk memulakan jika seseorang yang disayangi mengalami demensia? Jawapan yang sangat luar biasa: menjaga muka penjaga!

Setelah menormalkan keadaan mental penjaga, kami:

- Kami meningkatkan kualiti penjagaan;

- Kami menjalankan pencegahan "sindrom burnout" dalam saudara-mara dan penjaga. Sekiranya anda menerangkan "pada jari", orang-orang yang berdekatan melalui tahap pencerobohan, kemurungan dan somatisasi;

- Kami menjaga jururawat yang baik dan kesihatan orang yang kita sayangi dengan beban beban penjagaan;

- Sekiranya pengasuh itu berfungsi, kami meningkatkan kapasiti kerja, dan kadang kala kami terus bekerja.

Adakah sesiapa mempunyai versi, kenapa seseorang harus bermula dari diri sendiri ketika merawat orang yang disayangi dengan demensia? Ingatlah 3D, di mana pada mulanya adalah kemurungan. Pengasuh, pada hakikatnya, jauh lebih mudah terdedah daripada pesakit yang mengangguk.

Pesakit yang tidak berminat mungkin tidak lagi faham apa-apa, menganggap anda bukan anak perempuan cucu, jiran, jururawat. Dan anda masih perlu memberi pesakit - secara sosial, secara sah, secara perubatan. Jika anda meletakkan pesakit di tengah, atau sebaliknya penyakitnya, anda akan berbaring di sebelah pesakit. Hanya dengan menormalkan keadaan pengasuh, kami meningkatkan kualiti penjagaan dan membantu pesakit.

Sindrom Burnout mempunyai tiga peringkat bersyarat: pencerobohan, kemurungan, somatisasi. Pencerobohan - selalunya sebagai kerengsaan, versi klasik - asthenia (kelemahan, keletihan).

Kemurungan berlaku selepas pencerobohan, jika pengasuh tidak mempunyai peluang untuk berehat. Ini adalah fasa sikap tidak peduli, apabila seseorang tidak memerlukan apa-apa, dia berjalan seperti zombie, diam, menangis, secara automatik memikat, dan tidak lagi dengan kami. Ini adalah tahap burnout yang lebih teruk.

Jika pada peringkat ini kita tidak peduli dengan diri kita, somatisasi berlaku. Ringkasnya, seseorang mungkin hanya mati. Seorang pengasuh mengembangkan penyakitnya sendiri, dan dia sendiri menjadi kurang upaya.

Realiti adalah mustahil untuk menipu. Jika anda peduli, tidak peduli pada diri anda, maka selepas beberapa ketika anda akan mati.

Apa yang boleh dilakukan dengan rawatan dan penjagaan yang sesuai untuk saudara yang tidak bermaruah?

- Kenal pasti dan mengubati "demensia berpotensi boleh balik" dan pseudodementia depresi;

- Untuk memanjangkan hayat dan kualiti hidup seseorang yang disayangi, jika demensia tidak dapat diubati;

- Menghilangkan penderitaan orang tua, gangguan tingkah laku, gangguan psikotik;

- Untuk mengekalkan kesihatan, kekuatan, pengasuh dan kerabat kerja.

Dalam 5% kes demensia boleh sembuh. Terdapat dementia dengan hipotiroidisme, dengan hipertiroidisme, dengan kekurangan vitamin B-12, asid folik, hidrosefalus normotifs, dan sebagainya.

Jika kita tidak dapat mengubati demensia, kita mesti faham bahawa dari masa diagnosis hingga kematian orang yang kita sayangi, secara purata, empat hingga tujuh tahun berlalu. Mengapa kita perlu mengubah tahun ini ke dalam neraka? Mari kita hapuskan penderitaan orang tua, sambil mengekalkan kesihatan dan kerja kita.

Soalan:

- Sekiranya saya melihat apa-apa penyimpangan dalam tingkah laku daripada saudara, tetapi dia tidak mengenali ini dan tidak mahu dirawat?

- Dalam undang-undang perubatan terdapat Undang-undang Persekutuan "Mengenai Bantuan Psikiatri dan Jaminan Hak Warga dalam Pemberian". Saya percaya bahawa semua orang yang mengambil berat tentang pesakit yang mengalami kecederaan, kerana situasi sosial, perubatan dan undang-undang yang sukar, perlu membaca dan mengetahui undang-undang ini. Terutamanya mengenai pemerhatian oleh pakar psikiatri: bagaimana untuk menjemput ahli psikiatri, dalam apa kes psikiatri boleh secara sukarela merujuk pesakit ke hospital, dan apabila menolak, dsb.

Tetapi dalam amalan, jika kita melihat demensia, kita cuba mula merawatnya secepat mungkin. Oleh kerana mendapat kebenaran dari mahkamah untuk pemeriksaan adalah masa yang sangat lama, dan penyakit itu berkembang, saudara-mara menjadi gila. Di sini perlu diingatkan bahawa ubat psikotropik tidak boleh ditinggalkan di tangan pesakit yang terperangkap. Perlu kawalan ketat. Mereka lupa menerima mereka atau melupakan apa yang mereka terima dan menerima lebih banyak lagi. Atau jangan ambil secara khusus. Kenapa

Anda boleh membuat penilaian kasar idea yang menyakitkan pada orang tua:

  1. Kerosakan idea, yang terbentuk terhadap latar belakang gangguan ingatan. Itulah, orang tua, yang sudah terperanjat dalam kebimbangan paranoiac, mengambil dokumen, wang dan menyembunyikannya, dan kemudian tidak dapat mengingat di mana dia meletakkannya. Dan siapa yang mencuri? Sama ada saudara atau jiran.
  2. Keracunan idea. Masalah ini dapat diselesaikan dengan memulakan rawatan dengan ubat dalam penyelesaian. Kemudian, apabila seseorang mempunyai idea ini hilang, dia bersetuju untuk mengambil persediaan memori secara sukarela
  3. Tuntutan seksual tidak mencukupi. Saya cuba bercakap sedikit tentang ini di Persidangan. Topik yang sangat rumit. Kami terbiasa bahawa penjaga boleh disalahgunakan secara seksual oleh penjaga yang tidak berdaya. Tetapi ia berlaku sebaliknya: dilucutkan kritikan dan "brek", wad mengambil tindakan yang kurang sopan berhubung dengan anak-anak di bawah umur, dan sebagainya. Ini berlaku lebih kerap daripada yang anda anggap.

- Apa yang boleh dikaitkan dengan kegagalan lengkap makanan dan air di peringkat akhir demensia?

- Pertama sekali, kita mesti mencari dan merawat kemurungan.

Sebab penilaian penolakan makanan pada usia tua:

  1. Kemurungan (tiada selera makan);
  2. Idea keracunan (perubahan dalam rasa, racun yang ditaburkan);
  3. Penyakit somatik yang bersamaan dengan mabuk.

- Adakah terdapat cadangan kepada pengasuh jika anda sentiasa merasa letih?

  1. Jika anda mempunyai pengganti, cara terbaik apabila anda letih ialah meninggalkan jawatan untuk seketika. Penggantian boleh didapati jika anda menetapkan matlamat tersebut.
  2. Jika anda tidak boleh pergi dan berehat - merawat "sindrom burnout" dengan ubat-ubatan.

Perlu diingatkan bahawa menjaga orang tua adalah pekerjaan fizikal dan moral yang keras, yang kita, saudara, tidak dibayar. Kenapa sindrom burnout lain sangat relevan? Jika anda dibayar untuk penjagaan wang, anda tidak akan membakar begitu cepat. Penjagaan yang mencukupi adalah pencegahan sindrom burnout.

Tetapi lebih sukar untuk membina semula di dalam, menyedari bahawa orang yang anda sayangi sakit, mengawal keadaan, dan, walaupun keletihan dan masalah, cuba menikmati kehidupan ini. Kerana yang lain tidak akan.